torstai 10. lokakuuta 2013

Fyssari ja kaikenmoista pientä

Mulla oli maanantaina ensimmäinen fysioterapiakerta. Tai siis oon ennenkin ollut fysioterapiassa, pienehkön tapaturman jälkeen kauan ennen MS-diagnoosia. Tämä oli ensimmäinen puhtaasti MS-taudin kuntoutukseen määrätty. Oikeastaan mulle kirjoitettiin lähete jo pari vuotta sitten, mutta mä kävin silloin töissä, fyysinen vointi oli parempi ja suoraan sanoen unohdin koko ajan ja hävetti liikaa soittaa ja varata uutta aikaa. No, oli siinä ehkä adhd:llakin jotain tekemistä.. Jokatapauksessa, nyt mulla on alkanut tulemaan fyysistä kremppaa erityisesti polviin. Vasen alkoi oireilemaan ehkä vuosi sitten, kun yritin Bediolin tuoman toimintakyvyn palautumisen innoittamana viritellä juoksuharrastusta uudelleen. Ei kestänyt kovin pitkiä matkoja juosta, kun polveen alkoi sattumaan. Nykyisin siihen sattuu ihan jo reippaassa kävelyssä, tai huonompana päivänä tavallisessakin kävelyssä.

Mun fyssari oli tosi mukava nuori nainen, joka tutki mun oireilevat polvet tarkemmin kuin kukaan ikinä. Mulla on niissä ihan luonnostaankin pientä asentovirhettä, mutta vasemmalla on reiden sisäosan lihas huomattavasti paljon pehmeämpi kuin oikealla puolella. Se on siis paljon heikommassa kunnossa eikä kunnolla aktiivinen. Siitä johtuen polvilumpio(?) on luisunut hitusen verran reiden sisäsyrjää päin. Mutta ilmeisesti niin vähän, että se ei röntgenissä näy.

Mä tietysti ensin mietin pääni puhki, että oonko mä itse tehnyt jotain väärin, treenannut jalkoja väärällä tavalla (oon aina yrittänyt olla tosi tarkka oikeista asennoista kun nostan painoja) vai mitä. Mutta sitten tulin siihen tulokseen, että tämän ystäväni MarySuen täytyy olla syyllinen. Mulla nimittäin noi sisäreidet oireilevat aika paljon, edelleenkin. Ne on tosi herkät kramppaamaan (huomaa kun tekee noita fyssarin antamia liikkeitä) ja jos treenaan tarpeeksi kovaa ja tulee kuuma, niin niistä lähtee ensimmäisenä tunto ja aika herkästi. Eli ton laiskistuneen lihaksen hermotus ei vaan oo ihan kunnossa tuolla toisessa päässä.
Toisaalta - mitäs väliä sillä on mistä se johtuu siinä mielessä, että nyt on vain treenattava ja tehtävä töitä, että saadaan lihaksiin taas voimaa ja kivut aisoihin. Enemmän sillä on tietysti väliä omalle pääkopalle, ettei ala liikoja itseään syyttämään.

Ps. MS-oireet on muuten kurissa ja energiaa on ihan mukavasti, mutta nyt on alkanut taas virtsaa karkailemaan runsaammin, ja valitettavasti sitä toistakin tavaraa, sitä tosin ei onneksi niin runsaasti että siitä olis oikeasti ongelmia. Onhan niitä inkontinenssisuojia keksitty, mutta ne on aika lyhyitä ja niitä pitäis laittaa kaks peräkkäin, että ne oikeasti suojais kunnolla. Mulla on todella suuri kynnys mennä ostamaan mitään nimenomaan tähän ongelmaan suunnattuja suojia. Mitä ostaa kun tarvis vähän suojaa, mut ei NIIN paljoa? Tunnen itseni väliinputoajaksi tässäkin asiassa. :/

Miksei, oi miksei, ole olemassa sellasta nettikauppaa MS-ihmisille, josta vois tilata erityyppisiä suojaratkaisuja ja jossa ois tollasia "apuvälineitä"/hoitovälineitä niillekin joilla on oireet vielä aika lieviä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti