lauantai 18. toukokuuta 2013

Kesä!

Kesä on sitten ihanaa aikaa. Paitsi että tää mun alivuokralaiseni MS ei tule sen kanssa ollenkaan toimeen. Viime kesänä mä makasin sohvalla zombina kaiket hellepäivät. Tänä kesänä oon vähän valmiimpi: mulla on lisätty Bediolin annostusta 6 purkkiin kuussa (eli siis mulla on normaaliin verrattuna yks ylimääräinen purkki aina kahta viikkoa kohden) ja sit mä sain beetasalpaajia annoksella 1-4 tablettia päivässä.
Tällä lääkityksellä mä pystyn päivällä peräti tekemäänkin kotona jotain, täyttämään tiskikoneen, imuroimaan ja pesemään pyykkiä. Tosin se vaatii sen että mun on sitten tuota Bediolia vaporisoitava pitkin päivää aika tiheään. Ja tietysti kun annos on nostettu, sivuvaikutuksetkin on voimistuneet. Ei niinkään väsymys, mutta näköhäiriöitä on enemmän kun silmät on herkemmät valolle, keskittyminen on vaikeampaa ja muistihäiriöt on pahempia. Entistä enemmän pitää käyttää muistutuksia ja muita kikkoja, mutta silti unohduksia tapahtuu pitkin päivää. Eli entistä enemmän on pitänyt opetella antamaan itselleen anteeksi kaikki töppäykset.

Töppäyksistä puheen ollen, tää on taas aika nolo tarina ja ehkä aika ällökin, joten herkät lukijat jättäkööt lukemati, kiitos. Mulla alkoi eilen menkat. Ja mä yleensä ekan päivän vuodan jotakuinkin ku Niagaran putoukset. Kaikkien side- ja tamponivuosien jälkeen mä löysin kuukautiskupin enkä sen jälkeen oo siitä halunnut luopua. Sen kanssa on kuitenkin vähän enemmän työtä, eli kellosta täytyy katsoa tyhjennysajat koska sitä ei mitenkään pysty muuten tietämään milloin kuppi on täysi. No, mulla sit siinä heti ekana päivänä vähän venähti ku en muistanut koko kuppia enää (paras puoli kupissa on se, että tyhjennysaikojen välillä oikeasti unohtaa koko menkat). Mä kiireessä tyhjensin ja huuhtelin sen, koska mulla oli peli kesken. No, pelasin siinä jonkun aikaa ja sit käytiin kaupassa. Kotona mun tyttöystävä sit huikkas vessasta, et mä oon jättäny sen ällöttävän kuppini altaan reunalle. Siinä mä sit hetken aikaa tuijotin, et miten toi kuppi on tossa ja jos se on siinä, niin mikä mulla sit on suojana. Onneks oli mustat verkkarit päällä siellä kaupassa, koska mulla oli, kuten kuvitella saattaa, alkkarit ihan veressä.

Tää seuraava juttu taas on enemmänkin häiritsevä ja ehkä pelottavakin (okei, saattoi toi edellinenkin olla). Mä oon aika hyvin päässyt uniongelmistani eroon sillä, että mä luen sohvalla kirjaa siihen asti että alkaa nukuttamaan, ja menen siinä vaiheessa vasta sänkyyn. Tuolla on tarkoitus vahvistaa aivoissa sitä kytkentää, että sänky => nukkuminen. Meillä on makkarissa pimennysverhot ja yleensä siellä on muutenkin pimeää kun mä menen sänkyyn, joten mä en varsinaisesti ehdi nähdä sänkyä siinä vaiheessa kun sinne menen, mistä mä luulen että tää ongelma ehkä johtuu.
Mä nimittäin oon tässä muutaman kuukauden sisällä herännyt muutaman kerran kesken unen niin, että mä koen olevani täysin hereillä, tiedostan makaavani peiton alla pehmeällä alustalla, mutta jostain syystä oon ihan varma että oon sohvalla. Joka kerta ihmettelen ensinnäkin sitä et miks olkkarissa on näin pimeää et mä en näe edes ikkunoita selvästi (no tietysti ku siinä mihin mä katon on makkarin seinä, missä ei oo ikkunoita) ja ennenkaikkea sitä, et miks mä oon sohvalla. Se ajatusketju on aina samanlainen: "Miks oon sohvalla? Oon varmaan nukahtanut tähän. Paitsi että muistan menneeni sänkyyn. Ja mulla on peitto päällä. Miks mulla on peitto sohvalla? Oonko mä mennyt sänkyyn ja tullut jossain vaiheessa tähän takaisin peiton kanssa? Miks mä en muista sitä???"
Toi on tosi pelottava tunne. Ei sitä kestä ku ehkä minuutin tai pari. Joka kerta aattelen et nousen ylös ja meen takas sänkyyn, mutta jotenkin keho pistää vastaan ja väittää mulle, että se ois jotenkin väärin tai että mä en voi nousta tästä ja lähteä siihen suuntaan ku suunnittelen. Onneksi. Jos meillä joskus on isompi asunto ja enemmän tilaa, niin tiedä vaikka mä oikeastiki lähden keskellä yötä harhailemaan jonnekin. Pitää varmaan hommata joku MS-ranneke missä on mun osote ja tyttöystävän numero, niin osaavat toimittaa mut kotiin. :D

Mä oisin halunnut laittaa tähän musavideon, mutta koska se nyt ei vaan onnistunu, ni tossa on linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=i0CD0AoHP2E

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti